Thursday, January 3, 2008

Dari Meja Presiden MARA-Kumpel

Salam buat rakan-rakan seperjuangan,

Sekalung tahniah kepada mereka yang menjuarai Futsal Turnier semalam. Kepada yang kurang bernasib baik janganlah berputus asa. Anda masih ada peluang untuk menang di masa akan datang. Jutaan penghargaan buat mantan presiden kita, saudara Ridzuan Ramli yang menjadi tulang belakang kepada pertandingan tersebut. Kalah atau menang bukanlah maksud. Harapan saya agar kita semua lebih mengenali di antara satu sama lain walaupun mungkin sekadar rupa. Di masa akan datang kita berharap aktiviti-aktiviti sukan seperti ini bukan sahaja dihadiri oleh mereka yang bermain malah yang lain juga harus hadir walaupun sekadar memberi sokongan. Walaupun keletihan semalam masih dirasai, tanggungjawab sebagai seorang pelajar jangan diabai khasnya menjelang peperiksaan yang bakal tiba tidak lama lagi. Berusahalah bersungguh-sungguh kerana di bahu kita terletaknya harapan agama, bangsa dan negara.

Berkenaan dengan elaun bulan Januari, janganlah khuatir. Saya telah berhubung dengan Encik Ruzlan dan beliau akan berusaha menyelesaikannya secepat mungkin.

Seperkara lagi, saya menerima pelawaan daripada Presiden MGSS untuk menggabungkan MGSS dengan MARA Kumpel menjadi satu persatuan di bawah satu kepimpinan. Menurut beliau, dengan itu seluruh pelajar Malaysia akan lebih bersatu. Berikan pendapat anda berdasarkan pro dan kontra. Haruskah kita bersatu atau kita kekalkan MARA Kumpel tetapi pada masa yang sama kita menjadi ahli MGSS?

Sekian.


Ahmad Safwan
Presiden MARA Kumpel 2008
Ketua Wilayah Bayern MGSS

55 comments:

Anonymous said...

apakah dengan penyatuan ittew maka akan terbubar lah pucuk pimpinan MARA kumpel sekaligus menguburkan persatuan tersebut? atau adakah MARA kumpel akan diperanakkan oleh MGSS dengan kewujudan MARA Kumpel yang masih akan dikekalkan?

Anonymous said...

Aku tengok MARA Kumpel ni bukanlah buat pelajar Malaysia kat Germany ni tak bersatu jadi aku rasa biar je lah MARA Kumpel ni.

Bukanlah niatnya MARA Kumpel ini untuk memecah-belahkan pelajar Malaysia kat Germany ni. Cuma pelajar yang tak beradab, biadab, sombong, tak nak campur orang lain, mulut celupar dan rasa bangga yang amat dengan diri sendiri je yang memecah-belahkan pelajar Malaysia kat Germany ni.

Kalau kita tengok pemain bola sepak Eropah pun diaorang ada UEFA. Takde lak diaorang tak main World Cup(aktiviti FIFA).

kekalkanlah persatuan MARA Kumpel, sambil kita semua menjadi ahli MGSS.

Pro:
MARA Kumpel amat berguna dalam hal-hal urusetia antara para pelajar dan MARA.
Pengurusan aktiviti lebih senang dalam kumpulan yang kecil, yakni MARA Kumpel.

Kontra:
Takde kontra.

Anonymous said...

Selepas penyatuan kepimpinan MARA Kumpel sedia ada akan terlucut dan sebahagiannya akan diserap ke dalam kepimpinan MGSS. Aktiviti2 yang melibatkan pelajar2 MARA sahaja tidak akan diadakan lagi.

Anonymous said...

assalamualaikum,
saya rase kite patut bersatu ngan mgss..bukan bermaksud mara kumpel dibubarkan..tetapi sebagai satu wing dlm mgss

mara kumpel tak boleh dibubarkan.sbb mara kumpel adalah platform kite untuk berhubung dengan MARA.cthnye sekarang..elaun tak masuk2 lagi..kite kene kontak secara terus ngan MARA..bkn ngan JPA..cth seterusnya..mcm dulu dato khalid nordin nak jumpa pelajar tajaan mara sahaja..itu dah kire urusan kite..mara kumpel..bkn mgss

tetapi contra nye kalau kite tak join ngan mgss..

tiap2 tahun di AGM akan ade penganugerahan pelajar cemerlang dan sijil2 tersebut dikeluarkan oleh embassy bkn nye mgss..tapi pelajar2 mara takde pun dapat sijil penganugerahan..bkn sebab takde budak kite yang bagus pun..
tapi sbb diorang tak tahu dan tak amik tahu pun prestasi pelajar tajaan mara kat germany ni..bdk2 jpa dpt pemantauan terus dari embassy tapi kite tidak..

bdk2 jpa yang nak graduate akan dpt sijil graduasi dari embassy..tp bdk2 mara tak dpt..adakah bdk2 mara smua tak graduate??tak juga

adakah kite ni bkn rakyat malaysia sampai kite tak dpt perhatian dari embassy??

oleh itu persoalannye..apakah level encik ruzlan sebagai perwakilan pelajar2 mara dlm organisasi mgss??adakah die mempunyai tahap kuasa yang sama tinggi seperti encik tukiren yang menjadi perwakilan pelajar JPA dlm mgss??adakah encik ruzlan akan bergiat aktif sama mcm encik tukiren??adakah encik ruzlan akan melaporkan prestasi kite pelajar2 mara pada embassy??

kalau encik ruzlan akan bertindak aktif..tak salah kite jadi satu wing bawah mgss..

Anonymous said...

bleiben wir doch unter MARA Kumpel. Zugleich können wir natürlich ohne Zwang als MGSS-Miteglied sein. Das ist besser :) so denk ich mal

Anonymous said...

Ketika AGM baru2 ni, En. Ruzlan ada berkata yang dia akan berusaha membuka mata MGSS kepada pelajar2 MARA. Sekiranya pelajar JPA dapat anugerah pelajar MARA juga akan dapat anugerah.

Bersatu yg dimaksudkan di sini ialah MARA Kumpel dibubarkan dan akan ada satu sahaja persatuan iaitu MGSS yg mana kepimpinannya turut diwakili pelajar MARA.

Anonymous said...

Ala....takyah nak gabung2...nak buat ape....just tukar jek nama...kelakar plak dgr bunyik MARA-Kumpel...kite kan sume ahli MGSS even tak tak gabung....just MARA-Kumpel ni perstuan yg menguruskan perkara2 berkaitan dgn pelajar tajaan MARA..jomjom tukar nama persatuan ni....kohkohkohkoh

Anonymous said...

Kita bukan ahli MGSS kalau tak bayar yuran tahunan MGSS 20€ ok.

Anonymous said...

aku xnk komen..tp safwan bg ym soh gak bc n komen..nk wat caner ni??haishh..kalo xkomen nnt dia pkse lg lak..

ape nk lucut2 ni??haisshhhh...xsnonoh..sile bersopan ek, bak kate sani..

xyah la bubar kalo nk join mgss pn..in fact, seme pn join mgss..macam la dlm satu komuniti..mst ade kumpulan kecik..mula2 ade individu..pastu ade kuarge..pastu bru ade masyarakat..anggap je la mara kumpel ni kuarge kite..huhu..ape2 je r..

pnt aku undi..siap kn pakse ngan safwan lg..pastu nk bubar..lucut itu ini..hek...baik xyah buang ms aku pk nk undi sape dlu..huhu..

nk xm ni..gd luck seme!!

Anonymous said...

hmmm..bagi aku..kalau kiter kiter semuaahli MGSS jugak..so xkepimpinan kiter boleh jer masuk ahli jawatan kuasa MGSS itu bagi aku bagus...tp untuk bubar kan MARA kumpel nih aku rase itu xpatut..sebab nyer kebajikan student MARA akan hanya boleh di handle oleh budak mara..semua selok belok tu hanya kepimpinan MARA kumpel yang tau untuk urus kan...itu sgt penting untuk student MARA...

so cadangan aku...

kiter mintak MGSS buat satu lagi jawatan seperti wakil negri bayern mungkin dah ader kot..

ahli jawatan kuasa tertinggi MGSS mungkin terdiri dari kiter juga..
supaya kiter tidak rasa di anak tiri kan...

MARA kumpel still ader even...org kater kiter macam2!!

and yang paling penting kat sini...aku just nak cakap..selagi kiter student kat german nih..kiter seharus nyer jadi ahli mgss..tp dalam masa yang sama mara kumpel perlu ader untuk kemudahan pelajar mara itu sendri..

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Bergabung tu satu cadangan yg baik gak..Tp kte still memerlukan badan2 yg spesifik dlm tajaan masing2

Cadangan: Bergabung je..tp bwh MGSS wat sub segmen, JPA / MARA / Others

For every sub segment, ade person in charge. Jd representative la.

Kire wat ala2 BN la..(maaf bukan isu politik di sini) ade UMNO,MCA,MIC . Masing2 bernaung bwh satu..tp ade pucuk pimpinan kecil tuk masing2...

Just my opinions though..

Anonymous said...

Saya rasa En.Sani Jalal berada di jalan yang benar...Kalu disebabkan penyatuan ni MARA KUMPEL terpaksa dilupuskan dan xde lg aktiviti sesama budak MARA,maka ianya adalah xbest sama skali...
Xleh ker kalu mara kumpel dikekalkan,pada masa yg same kite plajar2 mara jadi ahli MGSS..ker guano?

Anonymous said...

x yah la nk gabung2. bkn kite x join pon aktiviti mgss. cume kite x bayar duit yuran keahlian mgss jer. agpon kadang2 tempat blangsung nyer aktiviti mgss tu jauh sgt. kalo ade support sket x kesah r.
cadangan sy, biarlah mara kumpel ni juz bernaung dbwh mgss. sekian, time kaseh...

Anonymous said...

Biar je Mara Kumpel kekal. Susah kalau kita tkde subgroup. Sb student MARA dikira golongan minoriti mesti nt rasa tk puas hati wujud kalau kita gabung ngan MGSS. Kalau nk buat apa2 event pn senang kalau kita buat dlm group kecik. Dr pendapat akulah, byk pro kalau kita kekalkn Mara Kumpel nih. So tkyahlah gubar.

Anonymous said...

Tapi kalau kita buat aktiviti sendiri tapi tak ajak parti komponen tak boleh gak.

Anonymous said...

Mari meracistkan keadaan dgn wat group2 per negeri...hahah..Bayern for Bayern..

Anonymous said...

aku rasa untuk bayaran yuran tahunan tuh biarlah kita serahkan kepada pilihan individu.Takkan kita nak bayar duit yuran tuh kalau kita gi main bola sahaja tetiap tahun.

Bukannya tak nak pergi sebab kita ni berpuak-puak, berpecah-belah, sombong ataupun bangang. Cuma bagi kebanyakan pelajar Bayern, aku rasa sebab-sebab logistik yang lebih banyak membuatkan para pelajar Bayern tak menurut serta dalam aktiviti anjuran MGSS. Memang amat berat (tapi ada juga yang sanggup, seperti Open Mic di Iserlohn dan penyertaan pasukan Sanibani ke Wolfsburg) bagi pelajar Bayern untuk menyertai aktiviti MGSS yang cenderung diadakan di lokasi yang amat jauh dari Bayern.

Bagi nama MARA-Kumpel tuh, takde niat pun nak segregasikan pelajar MARA daripada pelajar JPA di bumi Germany ini. Takkan sebab nama pun nak terasa? Tapi kalaulah nama ini pun dianggap penting oleh segelintir pelajar lain yang lebih bijak dan memahami, saya hanya mencadangkan nama MARA Kumpel ditukar kepada SANI-Kumpel yang tidak berunsur segregasi untuk mana mana pihak.

Sekadar memberi pendapat,

Abd Sani

Anonymous said...

ish.. kalo ajak anti. susah anti coz ramai sgt anti. susah nk organize. tp cam kalo kite nk wat futsal or ape2 aktiviti, kite juz jemput 2 3 team jer. so xde la kite ni dtgk sebagai assabiyyah..

Anonymous said...

assalamualaikum wbt,bismillah..

oleh sbb aku prihatin(mls nk stadi),make aku nk mengkommentar.

psl penggabungan ni kite kene byk bertanye dp diri sendri..apekah kebaikan penggabungan?apekejadahnye matlamat penggabungan ni?ape kesan kalo bgabung n kalo x?signifikan ke die?

aku melihat mara kumpel ni mcm pentadbiran dlm negeri..tujuan die utk menyenangkan pentadbiran dlm negara..cth la,kalo dlm sbuah negara ade seketul jer wilayah persekutuan,xke serabut nnt nk handle?biasenye organisasi kecik2 lg teratur..psl tu kalo parti politik pn ade cwgn2..kalo dh ramai2 ssh,bygkan ade satu event beso..mesti kene ajak ramai org..so dgn ni akn ade mslh management,tenage kerja,accomodation etc etc.

bknle aku seorg yg pesimis..tp aku rase kalopun bergabung,still the
´mgss kumpel` akn kene tubuhkn cwgn bayern,sbb mostly ajk2 mgss bkn dr bayern..so still kene ade tok ngulu kat bayern gak..pusing2,same jer cm ade mara kumpel..gabung xgabung,same jer.ape,kite ni berpecah belah sgt ke smpai nk gabung2?

mara anta byk student ke bayern,jpa ke nrw,baden,hessen etc..sbb student msia bkn satu tmpt sumenye,berteraburan kat germany,so aku rase kalo ade just satu group pentadbir cm xefektif la..

n mcm encik anonymous 1st ckp diatas,patut ade penggabungan tanpa bubarkan mara kumpel.

bg aku yg baru setahun betik kat germany ni,aku suke pd mara kumpel,bkn pe,mgss biasenye bt aktiviti belah2 ats..ssh nk travel,kalo stkt wiken jer nk g mmg sakit sket la..so bile mr pres ckp aktiviti melibatkan pelajar mara dh xdiadakan lg,aku agak terkilan la..xbest la cmtuh..

sekian..tulis pjg2 pun nnt org xbace pun..ekekeke..donke!

Anonymous said...

ade jek org bace panjang2 pn.cthnye aku(konon2 penat studi..huhu)

Kte mmg agak scattered la..pastu tiap2 tempat pn..ade yg ade sorang due je..

Kate la alasan nk wat Mara-Kumpel sbb ramai duk Bayern,jd camne plak nasib2 sahbat2 mara yg tercampak ke belah utara? tak ke dieorg lebih pro-mgss

Anonymous said...

aku jua rs yg mara kumpel xyah nak dilucutkan..nti seksi plak...

bg aku mara-kumpel adalah 1 bdn organisasi penting bg bdk2 mara..bak kate julieanne..dr individu ke keluarga dan baru masyarakat..

cube kite ttp mata dan bayangkan yg kat german ni xde lg mara-kumpel..
pada siapa harus kite mengadu nasib sekiranya elaun o claim yuran xdpt??sanggupkah kite raya tanpa tradisi raya grand??

scr konklusinya,mara kumpel dikekalkan dan aktiviti ttp diteruskan..tp pd ms yg same kite jua ahli MGSS.

p/s: aku rs evry xtvt MGSS if nk join kn byr even ahli MGSS(aku rs jela),so disini aku nk tye yuran keahlian 20euro tu tuk ape?

sekian saje coretan sy..
wassalam

Anonymous said...

entah la en krapfen, 20euro tu pn dieorg bangkit2 gak kt AGM ari tu..siap masuk name lg kate majoriti dak2 mara tak join pn MGSS..tp bile aktiviti..sume org kene byr gak..so cam tak adil la tuk ahli mgss..baik takyh jd ahli..tp join je aktiviti yg berminat..(actually dieorg tak smpt sebut name pelajar MARA..sebab tibe2 je ade masalah ngn mic PA system..saje je kut..taknak kontreversi..hhaa)

Anonymous said...

dr ape yg aku bc,kelihatannye mr president seolah2 mahu lari dr tanggungjwb beliau sbg president,ckp style mmg xnk ade mara kumpel dh je..ke guano?

mfg
sang sedih

Anonymous said...

aku sokong...wujudkn sani-kumpel...hahaa...

Anonymous said...

siyes ade SANI-kumpel??aku join!!!!!
hidup SANI!!!

Anonymous said...

Salam semua..

Satu benda nak kena clear kat sini. Aku pernah bincang dengan Incik Ruzlan pasal persatuan pelajar MARA ni. Dan beliau sendiri sendiri merasakan perlunya satu persatuan pelajar untuk mewakili pelajar tajaan MARA. Ini kerana urusan dalaman dari segi perjanjian pelajaran, kewangan, tambahan semester, etc. tidak sama seperti pelajar tajaan JPA. Antara masalah dan perkara yang dihadapi oleh kebanyakkan pelajar MARA sekarang :

1. Masalah perjanjian yang tidak fleksibel seperti pelajar JPA (tiada kemudahan tukar tempat
pengajian, bidang pengajian, cara permohonan tambahan semester, etc.)

2. Masalah kewangan yang tidak diakses secara terus seperti pelajar tajaan Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA). Sebaliknya kewangan pelajar MARA adalah di bawah Kementerian
Koperasi dan Pembangunan Usahawan. Antara masalah berbangkit hingga sekarang adalah
seperti :
- tuntutan semula yuran pengajian (Studiengebuehren)
- masalah berkenaan insurans kesihatan (TK)
- terdapat masalah bagi sesetengah pelajar berkenaan elaun bulanan (ada student dapat
ikut check awal-awal dulu, ada yang dpt lambat, dan macam2 masalah lagi etc.)

3. Taburan pelajar yang tidak sama. Seperti kita semua sedia maklum kebanyakkan pelajar
tajaan MARA ada di BAYERN. Sedangkan kurang/hampir tiada pelajar tajaan JPA dalam
BAYERN. Jadi adalah lebih mudah, sekiranya kita ada persatuan kita yang dapat
mengurus/membantu urusan pelajar kita sendiri di BAYERN.

4. Pelajar MARA selalunya terikat dengan aktiviti InWent selaku ejen yang menguruskan kita.
Tidak bagi pelajar JPA.


Atas sebab-sebab di atas kita perlu rasanya ada sebuah persatuan pelajar untuk pelajar MARA. Bukannya untuk bersifat assabiyah yang jumud. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalah surah Al-Hujurat ayat 13:

" Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa - bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. "

Penubuhan persatuan pelajar MARA bukanlah bererti persatuan kita menyekat kebebasan untuk mengenal atau menyertai MGSS. Jangan disalah erti dan memutarbelitkan fakta. Tetapi senario yang kita perlu lihat sekarang adalah seperti berikut. Sekadar untuk timbangan pemikiran kita sendiri.

1. Kebanyakkan ahli MGSS adalah pelajar tajaan JPA atau private yang berada secara
majoritinya di luar BAYERN. Sedangkan majoriti pelajar MARA pula berada di BAYERN.
Masalah yang berlaku adalah apabila aktiviti MGSS dijalankan, kebanyakkan aktiviti ini
adalah di luar Bayern. Girls-Day-Out, Rugby, Hallenfussball, AGM, sambutan aidilfitri
etc. boleh dikatakan hampir semua aktivi dijalankan di luar bayern.

2. Oleh sebab di atas, kebanyakkan pelajar MARA di bayern, kurang minat/wang/masa/etc utk
ke acara yang di jalankan MGSS. So, kita cuba nak buat acara kita sendiri. Bukan untuk
menjauhi MGSS. Sekadar memenuhi keperluan keperluan kita sendiri.

Jadi sekarang timbul satu masalah. Untuk buat acara semua ini, kita memerlukan sumber
kewangan. Kalau dah jadi ahli MGSS, kita kena bayar duit membership. Tapi sebagai pelajar
MARA, kita pon nak join aktiviti student MARA jugak. Takkan nak bayar dua2?. Ini terpulang kepada individu masing2. Pelajar MARA di luar bayern kalau nak join aktiviti MGSS even dalam Bayern sendiri mmg dialu2kan. Tapi aktivi anjuran pelajar MARA dalam
Bayern, diharap semua boleh ambil bahagian le.

3. Sebenarnya pelajar MARA juga dapat sijil pengiktirafan bila dah abes belajar nanti, atas
nasihat/sokongan dari FH tempat pengajian masing-masing dan juga pihak MARA-InWent. Ini
dibukti pada majlis di Frankfurt pada bulan November 2007 yang lepas. Sijil adalah dari
pihak MARA-General Konsulat Malaysia/InWent sendiri. So, harap jangan salah faham pasal
sijil ni. Lagipon, masalah dapat sijil ke tak ni, bukan masalah yang menentukan sama ada
perlu atau tidak persatuan pelajar MARA. So aku anggap tak penting la. Ini apa yang aku
rasa le..

so, secara kesimpulannya, bagi pandangan aku le, setelah memimpin selama setahun MARA-Kumpel ni, bolehlah aku katakan, kita perlu ada persatuan pelajar MARA kita sendiri untuk mengurus hal2 yang berkaitan dengan MARA. Takkan nak suruh MGSS yang kebanyakkan student JPA urus? sudah tentu meraka kurang faham dengan masalah kita selaku pelajar MARA.

cuma, sesiapa nak jadi ahli MGSS, dipersilakan. Tiada halangan. Kita lagi anjurkan macam tu. Tapi kalau rasa bebanan nak kena bayar yuran keahlian dekat MGSS, atau apa saja alasan yang korang ada, takyah join..susah ape..decision pada diri korang sendiri. Cuma, aku merasakan perlunya student MARA sendiri bagi sokongan untuk setiap program anjuran persatuan pelajar MARA. At least boleh kenal2.

Bagi sokongan le dekat kepimpinan yang korang baru pilih, dan bagi le sumbangan kewangan sket..heheh..pasal bape €, nnt bendahari boleh bincang le ngan pres kite..bape € yang ok. Bila sumber kewangan dah kuat, kita bleh buat byk lagi aktiviti macam pelajar di negara lain. Seperti di UK, derang ade majlis sukan tahunan(men badminton, basket, bola, main paintgun, mcm2 lagi..), derang ade majlis kerohanian (PUISI, panggil ustaz, etc.), buat rombongan beramai2 ke bandar2/negara luar (ini takde la kot..tapi aku rase..best kalau MARA-Kumpel bleh buat..).

Itu jelah sekadar pendapat aku setelah setahun memegang tampuk kepimpinan. Ini sekadara pandangan aku selama ini. Apa2 pon..korang decide sendiri..itu je kot..tengkiu..calo lu..askoms.

Josh.

Anonymous said...

Aktiviti MGSS ditaja oleh MGSS.

Aktiviti Mara-Kumpel ditaja oleh SAPER?

Kalo pasneh kite nak jemput ahli MGSS join aktiviti kite, maka secara wajibnya kite perlu minta duit dari MGSS. Dan selepas itu kite kena guna name MGSS sebagai penaja dalam aktiviti tersebut.

INi setakat futsal semalam pon tak dapat tajaan dari MGSS..... APa salahnya kite nak guna name MARA-Kumpel sekalipon? Guna name Sani-Kumpel pon bole semalam asalkan kalo Sani yg taja kite semua?

Moralitinya adalah bukan sebab nak GABUNG.... tapi sebab yuran mgss. Kalo nak join mgss perlu bayar yuran mgss.
Asalnya kite juga adalah ahli mgss, kalo kite bayar yuran tersebut.

sekian

Anonymous said...

xbaik kate mr pres cmtuh..mr pres mybe nk bersikap neutral dlm hal ni..(kipas2)

em..mr creezalird,psl bdk2 yg tercampak kat belah utara kunun2 pro mgss bknnye satu bende xelok..diorg rapat dgn mgss pn sbb dh dok dkt dgn bdk jpa belah utara..org kate msk kandang kambing mengembek,msk kandang
wolf kene la mengewof..lgpn jpa ke mara ke,kite kan ke org malaysia?hehe

Anonymous said...

IMO MARA-Kumpel masih lg releven n xperlu la dibubarkan..MARA-Kumpel perlu untuk menyelesaikn urusan2 antara kt ngn MARA..sy setuju dgn pendapat saudara sani agar nama MARA kumpel ditukar kpd SANI-Kumpel jika itu je jln tebaik utk kt tunjukkn perutubuhan kt ni bkn berunsur segregasi..

sy br setaun di bumi german ini..tp sy melihat MARA-Kumpel tlh berjaya menjalankn peranan nye sebagai satu medium utk menyatukn pelajar2 tajaan mara sekaligus menjaga kebajikan mereka..apa yg pentg skrg ialah merapatkn komuniti ni dgn pelajar2 msia di german ni..

sy cuma memberi pendapat..harap saya x dilabelkn sebagai berpuak-puak, berpecah-belah, sombong ataupun bangang..

sekian terima kasih..

Anonymous said...

assalamualaikum,
bersatu teguh,bercerai roboh.sepakat membawa berkat.bersatu lagi baik la pada pndapat aku.lagi besar dan kukuh foundation yg dibentuk lagi kuat fortress yg terbina.xbegitu wahai rakan2 sume?
byk lagi kebaikan2 lain kn.ape kate try bersatu,kalau xsehaluan kita fikirkan ape perlu buat seterusnya.

Anonymous said...

mr.manfred, sy sedikit pn tidak meracistkan sahabt2 mara di belah2 utara..cume menyatakan logik akal je..sahabat2 di sana mst lebih cenderung ikut program di sana..logik la...manakala sahabat2 mara di bayern lebih cenderung ikut program di bayern..sape handle tu masalah lain..

by the way..kt negara2 lain..rasenye wat ikut2 negeri kan..senang nk tadbir..besar tu satu negeri..cthnye russia..masing2 ade groupis kt masing..moscow..niznhy..volgograd dll...tp yg bestnye dieorg still ade komuniti semalaysia..

maybe dieorg populasi besar dlm satu kwsn..more organized la..kte ni scattered sgt..nk wat aktiviti..nk dpt komitmen sume susah la..

Anonymous said...

bak kate Pn. Prof. Dolores Umbridge dalam citer Harry Potter and the order of Pheonix

"let us preserve what must be preserved, perfect what can be perfected"

Anonymous said...

wlaupun bersatu xbermakna tiada terus MARA-Kumpel dan MGSS.dlm persatuan gabungan nnti msti ade wakil MARA dan juga MGSS kn.pastu kalau bleh wakil kedua2 belah msti sama byk ataupn ikut ratio plajar tajaan yg ada kt jerman ni.
n satu lagi perlu ade juga wakil pelajar yg mana mereka ditaja oleh universiti(UiTM ke sbg cth),yg tajaan keluarga sndiri,yg buat master n PhD ke kn..
dan pada pndapat aku la,ini xbermakna MARA-Kumpel mhupn MGSS pupus terus malahan mnguatkan lagi komuniti plajar malaysia di jerman ni

Anonymous said...

assalamualaikum

xpayah la bubar MARA KUMPEL nih. kalo sesapa nak join MGSS n terlibat dlm aktiviti diorg, bayar aje la yurannye.

Anonymous said...

mengapa plajar mara dan jpa x rapat atau ngam?sbb masing2 ada platform sndri.jadi apa kata kita cuba hapuskn jurang yg slama ini menghalang kn.
cuba kita bersatu skali tgk apa jadi.dan kedua2 belah pihak mstilah toleransi kn.bab2 aktiviti supaya sume bdak jpa n mara bleh terlibat(sbb masing2 dduk jauh) itu bleh dibincangkan kemudian dan xdinafikan mungkin aktiviti2 terpaksa dipecahkn kpada bhgian2 lbih kecil.
tp xnk ke kita cuba bersatu?

Anonymous said...

bukanlah aku ingin lari dari tanggungjawab wahai anonymus (mana satu ntah...banyak sgt anonymus). Aku juga sayangkan Mara Kumpel dan aktiviti2nya. Ini hanyalah satu cadangan dan aku meminta pendapat anda semua.

Kepada man-oh-man, kalau kita dah bergabung utk separate balik adalah menyusahkan. Situasi sekarang umpama jalan sehala.

Kalau ikutkan hati aku, aku nak wajibkan semua pelajar MARA join MGSS. Semua kena bayar 20€. Kita tak tahu mungkin suatu hari nanti kita perlukan MGSS walaupun kita tak nak join aktiviti2 mereka. Misalnya nanti kita akan dapat sijil graduasi dari embassy melalui MGSS. Lagipun kita pelajar malaysia. Kita mesti join persatuan yang memperjuangkan rakyat malaysia. Dok gitu.

Pasal venue aktiviti jauh tak jauh itu tak boleh dijadikan alasan sebenarnya. Kalau aktiviti buat di utara ada juga student JPA dari selatan yang join. Semua kerana semangat kesukanan dan semangat persaudaraan.

Kalau boleh aku mahu lepas ni pelajar2 MARA lebih proaktif. Kita akan cuba hantar wakil bagi setiap acar yg diadakan. Aktiviti2 akan dtg pun akan digabung2 supaya lebih ramai orang dapat join sama ada lelaki mahupun wanita. Dengan cara inilah kita dpt kenal keluarga malaysia di tempat2 lain.

Janganlah sep (kedekut) sgt. Macam mana lagi kita boleh enjoy hidup di Jerman.

p/s : bani sani mahupun bani2 yang lain selamnya tidak akan diwujudkan.

Anonymous said...

kesimpulannye tak perlu la nak bubar mara kumpel..tapi lagi afdal kalau kite jadi ahli mara kumpel n mgss sebab kite pon join aktiviti mgss (walaupun tak semua). salah satu sebab budak jpa bangkit isu ni sebab kita tak jadi member mgss, sebab tu nampak macam tak bersatu, ada 2 puak, aku sokong sangat kalau mara students disunatkan untuk menjadi ahli mgss, sekian itu sahaja

Anonymous said...

assalamulaikum...

ok, 1stly sy x bersetuju klu nk bubarkan MARA Kumpel. x setuju same sekali!!huu..bak kate mr. josh, skrg ni byk masalah yg mghantui kite as MARA students, n through MARA Kumpel la kite bley selesaikan sume prob nih, tpt kite mengadu masalah kite usw..pihak JPA nor JPA students x akan paham prob yg kite hadapi. cr MARA n JPA handle students lelain, zB psl studiengebuehren n krankenversicherung.diorg nye JPA trus byrkn, studiengebuehren dpt sofort after diorg byr. kite nye system lain, kene claim usw..so kite perlukan satu organisasi cm MARA Kumpel utk handle bnde nih sume..

to mr. man-oh-man, pd pendpt sy xde masalah dr segi perpaduan pn between jpa n mara students. sy sbg student yg belajar di baden ptt lby tahu keadaan ni berbndg org lain. kami x de masalah lnsg utk bergaul dgn pelajar jpa, apatah lg nk join activity2 yg diorg anjurkan.xde jurang2 yg disebutkan tuh.sume terpulang pd individu sbnrnye.klu nk join, bley je join. klu xnk, bubar ke, x bubar ke MARA Kumpel ni xde kesan pn. x kan bersatu pn student kt germany nih..plus, klu dh activity2 tu dipecahkan kpd bhgn2 kecik tu bukan same je ke xde perpaduannye? another thing, myb sbg student yg belajar d bayern anda x terase bnde nih, tp sbg plajar yg x blajar d bayern, MARA Kumpel nih adalah medium kami utk merapatkn diri ngn students MARA yg lain. klu xde activity2 such as raye n bbq aritu, mmg x kenal ah kitorg ngn sr2 MARA sendri.name je bdk MARA, tp x knl sr, ape cte kan?huuu~~

psl nk jd ahli MGSS tu, sp nk jd sile lah jd..xde pksaan n xde larangan. even if x jd ahli, kite still bley join diorg nye activity. klu nk wujudkan perwakilan dlm MGSS lby baik. xyah nk gabung mahupun bubarkan MARA Kumpel, just sbg wakil pelajar MARA dlm majlis tertinggi MGSS.rsnye that's the best..so kite tau ape program2 MGSS n pihak MGSS pn bley uberlegen skali kehdiran kite kt germany ni. pasni xde ah diorg wat activity jejauh sgt smp xde student MARA yg pegi, rite?

Anonymous said...

tp kalau join mgss bleh amik duit diorang..haha..diorang ade peruntukan setiap bandar 500€ tu..cpt2..jangan tak rebut duit..duit tu..duit duit!!

Anonymous said...

Assalamualaikum. saye tidak setuju kalau mara kumpel dibubarkan kerana bagi saye mara kumpel bkn sekadar kelab suka-suki yg diadakan semate2 nak wat majlis raye or saje nak gelak2. bagi saya mara kumpel sgt diperlukan antara lain supaya pelajar2 mara mendpt medium utk berhubung dgn pihak MARA. satu contoh yg paling baik sudah dpt dilihat sekarang dgn masalah kelewatan kemasukan elaun. kalau takde persatuan skang, saye rase sume akan menuding jari antara satu same lain dan ckp "weh, ko pi la tanye encik ruzlan bile nak masuk elaun ni". and last2 keje tak jd. ni contoh kecil sahaja.
bagi saye masalah hubungan dan komunikasi antara pelajar anjuran MARA dan JPA bkn disebabkan adanya persatuan ini, tetapi disebabkan faktor institusi penganjuran menghantar pelajar hanye di suatu tempat sahaja dan juge faktor jarak. tetapi alhamdulillah pihak MARA sudah menghantar pelajar ke luar bayern. dan saye yakin yg pelajar MARA di luar bayern ade je yg join aktiviti2 anjuran MGSS. malah kami pelajar2 bayern ade je yg join aktiviti2 MGSS seperti open mic yg berlangsung baru2 ini.
Rase cam nk dah panjang sgt nulih ni, nanti org malas lak bace. akhir kate, saye minta kpd kawan2 jgnla memandang mara kumpel sebagai kelab suke suki yg hanye tertumpu utk buat majlis raya grand sahaja.

Sekian.

Anonymous said...

aku setuju kalau kite gabungkan mara-kumpel ngan mgss bawah satu lg persatuan. tapi gabungan persatuan ni hanya terhad kepada aktiviti2 pelajar je, cthnye aktiviti sukan atau "karya seni mgss". tp gabungan kedua2 persatuan ni kene la tukar nama, sbb nak kasik adil. Mungkin MSSG - Malaysian Students Society in Germany, bukan MSG ek... :p (Sbb ada malaysians je ada dalam persatuan ni, germans takde pun).

berkenaan dgn hal-ehwal/masalah pelajar2, blh lah merujuk kepada persatuan masing2, cthnye pelajar2 mara rujuklah kat mara-kumpel.

kalau nak buat aktiviti tu tak perlulah sampai nak pecahkan kepada byk sgt bahagian/kawasan kecil. cukuplah sekadar 2 atau 3 peringkat, cthnye peringkat utara, tengah dan selatan. pastu kalau rasa ada keperluan mcm pertandingan bola, blh la adakan lg perlawanan antara pasukan2 terbaik setiap peringkat.

mungkin sebelum ni jumlah penyertaan tak optimum sebab bilangan penyertaan terhad ataupun lokasi terlalu jauh. jadi, (dgn pembahagian kawasan ni) secara tidak langsung akan meningkatkan jumlah penyertaan/penglibatan setiap pelajar dalam setiap aktiviti. oleh yg demikian tercapailah matlamat presiden mgss yg mahukan seluruh pelajar malaysia di germany ni lbh bersatu. =) (apa yg aku fikirkan ni mungkin terhad kat aktiviti2 sukan je)

kesimpulannye (berbalik kepada pertanyaan presiden mara kumpel), tak perlulah nak bubarkan mara-kumpel!!!!
kita boleh bergabung dengan mgss dgn syarat pembahagian jawatan mesti adil antara pelajar2 mara dan jpa (mcm mana takrifan adil ni kite blh bincangkan kemudian).

Anonymous said...

salam,
saya nk menambah lagi bilangan org yg mengvote utk tidak membubarkan mara kumpel nihs..kenapakah konsep bersatu tuh hanya bleh terpakai bile kite dh gabung?klu wat aktiviti sama2 tuh,tak kire bersatu ke?apakah lainnyer?klu bab urusan,last2 skali,org sma wat gak..utk dak2 bayern ke apa ke,mcm akn diuruskan dgn dak2 mara..sama je konsepnyer..klu tuka,jadi nama je lain..n klu bab2 mara,nnt tolak ke bdak mara gak,psl diorg tak tau cmne nk wat..apakah bezanye last2 skali?
yg psl tak bergaul nih,spa suruh inchik2 sume tak bergaul dgn mereka?add ym ke,gi join futsal ke apa ke,berkenal2an la..gi la jln2 kat atas2 nih..dah jauh,mna nk rapat,tapi sekadar kenal,ok la..aler,klu dh bergabung besar mana pun persatuannyer,klu aktiviti sume tanak masuk,sama juger hasilnyer..tak kemana..
n psl yuran nih,klu la nk masuk mgss nih..cbe anda bygkan kitorg perempuan nih,aktiviti setaun skali,GDO..byr 20€ utk korg main bola yg setaun 10 kali tuh..apa kes??bkn kata tanak join,tapi kitorg duk tepi pdg jer..itu pun tiket sume bli sndiri..jauh hingga ke bayern,byr 100++ gaks...klu dekat baden ke apa ke,still kene bayar byk gak..n then klu join pape,byr lagi..tak mengungkit,tapi psl dh berbangkitkan hal nihs,jadi bagitau la kat sni..jadi bile berduit and bergeng and berhala tuju,apalagi join ler!~
and klu ada org sedang membaca n tahu menahu n sudi nk menjwb,nk kemukakan satu soalan..psl tak phm..psl sijil2 nihs..dari pembacaan sy yg sekali lalu ini,mcm konpius plak..ahli MGSS je ke yg akn mendapat sijil?bkn MGSS nih mcm org tgh ke??klu kite mengorg tengahkan inchik ruzlan atau presiden kite pada masa itu tak bleh ke?itu bkn hak kite sbg warga negara msia ke?sebagai plaja ke??MGSS je ke satu2nyer cara utk mendptkn mnda tuh?(kerana isu berbangkit,nk tau gak..rasa cm tak berkait,tapi ada la kat 10 kali org sbut psl mnda nihs)
p/s:mintak maap klu ada org rasa perkataan di atas kasar..

-pelajar kekonpiusan-

Anonymous said...

Saya berpendapat yang masalah ini dibangkitkan kerana pelajar2 MARA hanya menyertai MGSS tanpa membayar yuran walaupun 'sehabuk'. Saya mencadangkan pelajar2 MARA sepatutnya membayar yuran MGSS dan MARA-kumpel hendaklah di pastikan yang majlis2 yang dianjurkan dibawah MARA-Kumpel mendapat peruntukkan dari MGSS. Jikalau semua pelajar2 MARA dapat membayar yuran MGSS, sekurang-kurangnya 2-3 ribu€ jugak dapat dimasukkan ke dalam akaun MGSS dan sekaligus meredakan bunyi sumbang2 'budak MARA tak bayar yuran'. Orang yang nak memperlekehkan kita, mungkin akan pikiaq pat lima kali.

Alles geht um Geld.

Anonymous said...

bubar mara kumpel,jgn dowh...mara kumpel identity kite..kalo bubar jd la bak kata karam singh walia, umpama sungai tidak bertepian,makin ke tepi makin karam...hehe...kite join jer mgss,tp mara kumpel nyer activity ttp kene truskan...futsal turnier cm aritu kene gak buat..haha..lg satu mg ss slalo buat activity kt tempat depa jer...bpak la..tak pueh hati den, pastu kalo kite join pun,bile gathering ke ape2 sure depa buat klik depa,,btui tak...that y kiter perlu pertahanan kan mara kumpel...tak pun kite bubar kan mgss kite suh depa join mara kumpel terbaik tak?...haha...adios bebeh

Anonymous said...

Assalamualaikum,

saya bersetuju dengan kata-kata mat nan.

ps:tapi yang tak join kene bayar jugak ke?

Anonymous said...

ape kate kite bubarkan MGSS???

Anonymous said...

tak kira a. aku nak buat lawak bodo gak. ape kate kite bubar MGSS, masuk mara kumpel. pastu tukar name jadi "Kumpel"

Anonymous said...

salam kawan2,
pade pendapat aku la.. yg aku rase betul pade diri aku dan logik akal aku la.. (just pendapat) pasal penggabungan ni... aku rase MARA-Kumpel tak yah di bubar kan.. tuka name MGSS-Bayern ker ape ker? yg tak de mention name MARA.. bkan pe ade gak segolongan student2 yg bijaksane yg tak le trime kalo ade name MARA kat persatuan kite nih.. aish penat doh nok nyebut nyer... MARA-kumpel nih cume organisasi 'gelap' yg berfungsi untuk membantu menyelesaikan pelajar2 MARA.. bkan tuk berpecah belah..

berkenaan aktiviti lak.. cam sape nyer pendapat tah tadi.. agak ssh la nak bagi comitmen..kalo majlis tuh jauh sgt.. ye dop?? bg aku duit tak kisa.. ade byk jer tiket murah.. tp kdg2 mase lak yg mejadi isu.. kalo di pikir kan orait gak.. aktiviti tuh bkan nyer setiap mgu kan.. mau satu sem satu aktiviti.. so tak de hal sgt la.. tp kalo bola nyer event 10 kali sthn.. pergh aku tak le trime arrr.. haha.. main bola ape tuh?? haha.. tp ape yg aku tak le trime lagi.. dah la tak nak wat.. tak mo dtg plak tuh...

berkaitan yuran lak... aku rase ok gak nak baya tuh.. lagi pun sng pape nnt kite leh gak gune duit tuh tuk wat aktiviti kat belah2 selatan nih... mgkn kite tak dpt tgk lagi kesan dier skang.. kite kene pk jauh.. insyaAllah kalo kite bg kerjesame.. organize aktiviti tuk MGSS.. dptla kite merase profit dari baya yuran MGSS tuh.. jgn duk nganga je dlm bilik...

rumusan nyer.. MARA-kumpel tak yah di bubarkan... marilah menyertai aktiviti dan bayarla yuran jike anda pk ianye boleh memperoleh kebaikan...

Anonymous said...

kang buat aktiviti MGSS-Bayern, bebudak luar bayern takleh maen lak pasal name dah jadi bayern aje....

semua org tetap ahli MGSS yg sah, cuma ade yg tak bayar yuran sahaja....

Mara-kumpel hanyalah sekadar organisasi yg membantu kite dalam segala urusan berkaitan dengan mara dan sama waktu dengannya....

Yang menyisihkan mara-kumpel dgn mgss ini adalah mereka yg tak paham tujuan sebenar mara-kumpel...

Sila TEGUR presiden MGSS sekarang sekiranya dia menganggap bahawa bebudak Mara di bayern ini bukan ahli MGSS..

Anonymous said...

Salam..

aku sokong idea en. pres..ape slhnye kalo kite sume bayo 20€ stahun..jd je ahli..bknnye byk sgt..bebulan mara kasik dkt sribu euro..4-5 thn dok geman..kalo kite tak join xtvt..niat je sedekah..iAllah lg baek faedahnye..lgpn kan ade peruntukkan utk stiap negeri..en. pres mintak la skit nnt..tp bile wat xtvt..kne la ajak diorg skli..bkn sume xtvt la..dlm stahun tu wat la 1 ke..2 ke..yg bole ajak diorg..ala diorg pn same gak..jauh2 bkn nak pegi..tp yg dekat2 tu yg penting..tp yuran MARA-kumpel kne baya gak aku rase..mane bole wat xtvt utk kite jek tp gne duit MGSS..cm majlis raye..student jpa pn ade wat peringkat negeri2 sendri..tp diorg kutip duit sendri2..tp ade la duit skit MGSS bg..sbb diorg ade shm dlm MGSS..nnt kite pn dpt aku rase..

MARA-Kumpel xyah bubar pn xpe aku rase..ade byk betolnye ape yg en. josh bgtau kat kite..ssh nnt..pekate kalo en. pres cdgkan kat mgss wujudkan lg jawatan kat meje pengurusan tertinggi..utk wakil student MARA..pastu 1 lg utk wakil student private ngn tajaan uni(gabung)..pastu bgtau sbb pe kne ade MARA-kumpel..cam en. josh kate..mmg laen la sistem MARA ngn JPA..ala en. pres.. presiden MGSS tu sebaye jek ngn en. pres..xde hal la..iAllah die phm..sng nnt pape cite diorg bole bgtau tros..nak bersore pn sng..masalah bole same2 kongsi..

em..pape pn..aku sokong en. pres..mekasih

Salam..

Anonymous said...

em, xde keje ni, nak komen gak la sket..
adapun mgss ni amatla penting untuk elajar2 malaysia di germany, tapi setakat ini, aku tak nampak lagi ape kepentingan nye selain dari adakan majlis untuk main sukan dan mesyuarat AGM tu.. sepengetahuna aku laa.. kalau ade lagi tu aku x tahu la.. dan aku pun x nak amik tahu sangat pasal MGSS ni..
so penggabungan tu mungkin boleh di lakukan, tapi biarlah kite pun ade pendirian kite, nanti kan, bile dah gabung2, suare kite xde pun dalam mgss.. bile ade mesyuarat kat tpt jauh dr bayern ke, wakil je yang pegi, student2 seme x sanggup pegi..
pasal yuran tu pun same.. ade org yang aktif dalam sukan berbaloi aa utk diorang bayar tu seme, sbb diorang boleh main seme bende, tapi kalau x aktif, buat ape nak bayar itu semua, pikir diorang.. so lebih baik diorang gunekan duit tu untuk kegunaan lain..

x reti lagi aku nak cakap panjang².. tapi aku rase x ade ape yang perlu dibubarkan.. just stay dengan ape yang dah ade ni.. insyaallah, rakan2 senegara kite dari tajaan JPA tu lame2 akan paham la tujuan kite ni. orang kalau dah cakap senang, tapi nak buat nye x reti.. so biar la org cakap ape pun, asalkan kite semua bahagia..


ps: maaf kalau sape2 x puas ati..

Anonymous said...

salam
tiba2 aku nak mencelah
aku bdk jpa dan ahli biasa mgss

bagi aku, benda ni bukan la 1 benda yg besar kalu kita x besar2kan
benda simple kalu kita simple kan dia
aku baca gak komen kat atas,smp separuh, aku rasa byk sgt, so aku komen terus la


aku nak quote sikit:

joshie said...

Salam semua..

Satu benda nak kena clear kat sini. Aku pernah bincang dengan Incik Ruzlan pasal persatuan pelajar MARA ni. Dan beliau sendiri sendiri merasakan perlunya satu persatuan pelajar untuk mewakili pelajar tajaan MARA. Ini kerana urusan dalaman dari segi perjanjian pelajaran, kewangan, tambahan semester, etc. tidak sama seperti pelajar tajaan JPA. Antara masalah dan perkara yang dihadapi oleh kebanyakkan pelajar MARA sekarang :


1. Masalah perjanjian yang tidak fleksibel seperti pelajar JPA (tiada kemudahan tukar tempat
pengajian, bidang pengajian, cara permohonan tambahan semester, etc.)

2. Masalah kewangan yang tidak diakses secara terus seperti pelajar tajaan Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA). Sebaliknya kewangan pelajar MARA adalah di bawah Kementerian
Koperasi dan Pembangunan Usahawan. Antara masalah berbangkit hingga sekarang adalah
seperti :
- tuntutan semula yuran pengajian (Studiengebuehren)
- masalah berkenaan insurans kesihatan (TK)
- terdapat masalah bagi sesetengah pelajar berkenaan elaun bulanan (ada student dapat
ikut check awal-awal dulu, ada yang dpt lambat, dan macam2 masalah lagi etc.)


untuk pengetahuan semua, pasal dua benda ni, MGSS x buat pape pon
kitorg berhubung terus dgn JPA
pasal result ke, claim duit ke
yang menyebabkan kita ingt benda ni berkait dgn MGSS, sbb kdg2 JPA masuk gak website MGSS n inform pasal benda2 camni kat situ
zB JPA upload borang claim Studiengebühren kat website
tu utk kemudahan je
kira macam JPA guna MGSS sebagai perantara
tu bukan perkara besar jugak
kalu MARA nak wat camtu, aku rasa x de masalah


aku nak quote lagi:

4. Pelajar MARA selalunya terikat dengan aktiviti InWent selaku ejen yang menguruskan kita.
Tidak bagi pelajar JPA.


utk pengetahuan semua, budak JPA kat Baden pon dijaga oleh InWent
budak2 belah atas, xde benda camni
jadi, kalu ade InWent wat Exkursion ke, kitorg join je la, MGSS x de masuk campur
kdg2 org Malaysia (bukan Student tapi menetap kat sini) pon join jugak
kitorg bgtau InWent, dia ckp ok, so join je la


kitorg x de badan asing utk urusan ngn JPA
kitorg urus direct je
tapi aku dgr MARA ade masalah sikit pasal urusan ni, so mungkin tu je la aku rasa perlu sikit MARA Kumpel
aku pon x tau sgt camana ssh tu
so, aku x komen jauh pasal ni


pasal ade yang cakap, budak MARA x de dalam MT MGSS, ape kata, semua budak MARA join MGSS, baru la buleh jadi MT
sbb nak jadi MT kena jadi ahli dulu
aku sgt sokong ade budak MARA dlm MT
sbb budak PRIVATE pon ade dalam MT
x de masalah langsung aku rasa


pasal ade org cakap, 'ala, join MGSS pon, aku bukan slalu pegi event, setakat bola ke open mic je la'
utk pengetahuan semua, ramai jugak bdk JPA yang x aktiv
join 1 event je 1 tahun
kadang2 x join langsung(ni aku rasa x bgs la)
bila kita dah jadi ahli MGSS, join la event, stadi2 gak, event pegi la



pasal korg semua dah kawan dari GMI, memori pon byk bersama2
bdk JPA bkn semua dari Intec
ade dari KBU
tapi kenal bila datang jerman, buleh je join sama sendiri
buat kawan baru

so, cadangan aku, korg join je MGSS
pasal nak bubar MARA Kumpel aku x komen
aku suka kalo tgk kita semua Malaysian dalam 1 persatuan


sori aku komen je,x pikir pasal semua benda, pro n con, aku cakap ape yg aku rasa je
x baca semua, exam dah dekat


selamat exam semua
jumpa kamu di event MGSS akan datang
aku harap korg join MGSS ngan join event skali
harap semua berfikiran positiv

salam

Anonymous said...

salamzzzzz,

saya budak JPA dan saya belajar kat US.

saya bukan budak germany tapi saya nak comment jugak.

macam saya orang US nak komen politik Malaysia.

macam saya bukan MARA Kumpel tapi nak komen pasal MARA Kumpel.

saya rasa korang patut bubarkan MARA Kumpel dan MGSS dan join Friendster Profile Oversea. Baik kita buat satu je persatuan untuk semua student oversea. Kalau buat gitu, semua boleh bersatu.

Anonymous said...

shrugs

bean

Anonymous said...

jom main Torncity...leh kayakan anda seterusnya leh bayar ape2 yuran termasuk studiengebuhr...